Min tidigare chef har inte betalat ut alla mina semesterdagar, vad ska jag göra?

Hej jag har lite problem med min förra chef, såsom jag ser det har hon inte betalat ut alla mina semesterdagar, är det något ni kan hjälpa mej med att kolla över mina två senaste lönespecifikationer.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom när man har rätt att få semesterersättning utbetald i pengar, samt ge råd om vad du kan göra nu.

När har man rätt att få semesterersättning?

Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning utbetald i pengar, se 28 § Semesterlagen (här). Ersättningen ska normalt utbetalas senast en månad efter att anställningen upphörde, se 30 § Semesterlagen (här). De semesterdagar du har arbetat in ska du alltså få ersättning för.

Vad du kan göra nu

Det framgår inte av din fråga hur lång tid som har gått sedan du slutade på ditt förra jobb, men man ska normalt få semesterersättningen utbetald senast en månad efter att anställningen upphörde. Om det inte har gått en månad än rekommenderar jag att du först påminner din tidigare chef.

Om det däremot har gått en månad eller mer rekommenderar jag att du tar kontakt med facket, om du är medlem. Om det inte finns en lokal fackklubb i närheten kan du kontakta facket centralt. En annan möjlighet är att du anlitar en jurist. Du kan exempelvis anlita en jurist från Lawline. Länk till formulär för att boka tid med jurist finns här. Om du anlitar en jurist från Lawline är priset 2 000 kronor per timme.

Om du vill diskutera med någon om hur du bör gå vidare, eller om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare