FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/08/2018

Min son har blivit oskyldigt dömd, hur är det möjligt?

Hej! Min 16 åriga son blev oskyldigt anklagad för att vara delaktig i en väskryckning pga att gärningsmannen som blev tagen namngav min son istället för den riktiga gärningsmannen. Han erkände även i tingsrätten att han bara sa min sons namn för att inte bli häktad, då polisen hotat med att häkta honom om han inte namngav den andra gärningsmannen. Men han vågade inte upge namn på personen som faktiskt va med. Han erkände alltså att han ljugit om att min son var delaktig. Trots detta dömde tingsrätten min son utan någon slags bevisning, varken dna eller någon slags bevisning. Hur är detta möjligt? Hur kan en oskyldig person bli dömd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det svenska rättssystemet bygger på principen att hellre fria än fälla. Hellre tio skyldiga som går fria än en som blir oskyldigt dömd. Det är åklagaren som har hela bevisbördan för att den åtalade verkligen utfört den gärning som påstås i gärningsbeskrivningen. För att den tilltalade ska dömas för brott ska det vara ställt utom rimligt tvivel att vederbörande utfört gärningen.

Att något ska vara ställt utom rimligt tvivel är ett högt beviskrav. Det ska i princip inte finnas något tvivel huruvida den tilltalade utfört gärningen eller ej. De eventuella tvivel som kan kvarstå ska vara helt orimliga för att det ändå ska bli en fällande dom.

Bevismässigt krävs det inte t.ex. DNA för att någon ska bli dömd, däremot krävs det en sådan bevisning som gör att det kan ställas utom allt rimligt tvivel. Utan närmre inblick i din sons fall är det tyvärr omöjligt att besvara varför han blivit dömd och hur domstolen har resonerat. Grundtanken är att ingen ska dömas oskyldig, även om det tyvärr händer.

Mitt råd till dig är att din son överklagar domen om han anser att den är felaktig. Det är inte alls omöjligt att hovrätten gör en annan bedömning och att han i sådana fall kan bli frikänd.

Hoppas du fått svar på din fråga och hoppas det går bra för din son!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare