Min son blev påkörd - kan han få ersättning?

Hej! Min son blev påkörd av en person som var alkoholpåverkad. Det blev inga personskador fast hans bil okörbar! Dom frågade om han ville begära skadestånd fast fick avslag. Min fråga är är det idé att överklaga och kostar det något. Detta hände i dec - 18. Han blev ju utan bil och fick köpa en ny bil . Pengar som han fått ligga ute med då han inte fff fått några pengar för den inlösta bilen. Någon ersättning kan ju tyckas vara rimlig för han ska ju även på förhör och ge vittnesmål.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min första tanke är om din son har fått ut trafikskadeersättning? Enligt lag ska nämligen den personen som körde på din son ha en trafikskadeförsäkring för sin bil (trafikskadelagen 2 §). När din sons bil skadades har han rätt att få ut ersättning ur den andra personens försäkring (trafikskadelagen 10 § andra stycket). Detta gäller så länge skadan uppkommit genom orsakande av skada i samband med förandet eller genom bristfällighet på det fordon som orsakat skadan. Eftersom personen var alkoholpåverkad utgår jag från att skadan har uppkommit i samband med förandet. Ersättningen ska då utgå från den andra personens försäkringsbolag.

Det verkar dock från vad du beskriver att din son inte har fått någon som helst ersättning alls. Jag råder er därför att kontakta försäkringsbolaget som tillhandahåller trafikskadeersättningen på din sons bil och anmäla att ni inte fått någon ersättning, så kontaktar den andra personens försäkringsbolag.

Det finns möjlighet för din son att istället begära skadestånd (trafikskadelagen 18 §), men han kan inte få dubbel ersättning från både trafikskadeersättning och skadestånd. Dock brukar det inte finnas något intresse av att söka skadestånd istället för trafikskadeersättning, eftersom reglerna om trafikskadersättning bygger reglerna om rätten till skadestånd enligt skadeståndslagen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare