Min sambo vägrar flytta, vad kan man göra?

Min sambo vägrar flytta Jag har gjort slut pga misshandel. Fick fly min lägenhet Jag sms honom att den är uppsagd och att han måste flytta och att det blir visning. Den 9/1 gick han med på att flytta och fick januari hyran in på sitt bankkonto Han vägrar fortfarande att flytta och jag har inte fått tillbaka hyra på januari. Hjälp vad gör jag??

Jag står på hyreslägenhet och han flyttade in 9 år efter mig. Och vi har inget köpt för gemensamt bruk

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har sagt upp din hyreslägenhet och vill flytta ifrån din sambo som vägrar att flytta ut, och nu undrar du vad du kan göra.

Hur gör man med samboegendom

Regler om samboegendom handlar främst om förhållandet mellan dig och din sambo, och hur ni ska dela upp egendom när ni går isär. Om en part begär det, så ska det utföras en bodelning, där samboegendom ska ingå (8§ sambolagen).

Med samboegendom menas egendom som har införskaffats för gemensam användning (3§ sambolagen). En hyresrätt kan vara en sådan (5§ sambolagen), men om du har införskaffat bostaden innan ni träffades utan syfte att ni skulle flytta ihop i den, så kommer bostaden inte utgöra samboegendom.

I övrigt är samboegendom gemensamt bohag, så som möbler, hushållsmaskiner, och annat inre lösöre så att säga, som är avsett för det gemensamma hemmet, och inte sådant som uteslutande används för en parts eget bruk (6§ sambolagen). Så allt ni har införskaffat ihop som finns i lägenheten, som ni använder ihop, utgör alltså samboegendom. Finns det privata grejer så som kläder, datorer, hobbysaker som uteslutande används av en av er, så ingår inte detta.

Du uppger att ni inte köpt något för gemensamt bruk, och om så är fallet, så finns det ingen egendom som ni ska dela på egentligen, utan då gäller det att du får behålla det som är ditt, och din sambo det som är dennes helt enkelt. Du kan begära en bodelning ändå, för att få fastställt att han inte har rätt till vare sig bostaden eller egendomen. Om han vägrar gå med på att göra en bodelning, kan du ansöka hos tingsrätten om en bodelningsförrättare. Läs mer om det på tingsrättens hemsida. Om han vägrar att flytta ut, så anses inte ert samboförhållande rent formellt som upphört, men om du ansöker om bodelningsförrättare hos tingsrätten anses samboförhållandet att ha upphört (2§ sambolagen). Detta är viktigt när det kommer till möjligheterna att tvinga honom att flytta, eftersom det kan vara svårt att annars bevisa att han inte har rätt att bo kvar.

Kan han kräva att bo kvar?

Även om du innehar bostaden ensamt, kan den andra sambon ha rätt att överta denna i vissa fall, om han kan anses behöva den bäst och om övertagandet kan anses skäligt. Har ni inte barn ihop krävs det dock synnerliga skäl för att han ska få överta bostaden, vilket han måste framställa om inom ett år från det att ert samboförhållande upphörde. Men m han flyttat ut, så måste han framställa detta inom 3 månader från dess (22§ sambolagen). Synnerliga skäl ska tolkas restriktivt, och då beaktar man bland annat om samboförhållandet varit kortvarigt, sociala skäl eller liknande. Men förarbetena är tydliga, detta ska tillämpas väldigt restriktivt om man inte har barn ihop.

Hyresförhållandet

Om du står som ensam hyrestagare, så är utgångspunkten att han inte är skyldig gentemot hyresvärden att betala någon hyra. Dock kan det såklart uppstått ett avtal mellan dig och sambon om att ni delar på hyran. Andra rättsliga sätt som ett betalningsförhållande kan uppstått mellan er är om det uppstått en inneboendesituation, men det förutsätter vanligen att du äger bostaden. Ibland kan man göra gällande att sambon är andrahandshyrestagare, men krävs oftast för det första att hyresvärden godkänner det, och för det andra att ni egentligen inte utgör sambos i lagens mening. Om man stadigvarande bor ihop i ett parförhållande, är man sambos (1§ sambolagen). Jag har svårt att hitta något annat rättsligt stöd för dig att kräva honom på hyran i denna situation. Det föreligger ingen typ av försörjningsskyldighet mellan sambor. För att du ska kunna kräva honom på pengar för hyran torde det alltså finnas ett avtal er emellan för att det ska gå. Ett muntligt avtal är lika gällande som ett skriftligt, men problemet är att det är svårare att bevisa ett muntligt avtal för exempelvis Kronofogden, om de ska driva in hans skuld till dig. Om han då inte står på hyresavtalet kan det alltså vara svårt att kräva honom på pengar för halva hyran, om du inte kan styrka att ni har ett sådan avtal er emellan.

Eftersom du står ensam på hyreskontraktet har du rätt att säga upp ditt hyresavtal med din hyresvärd utan hans samtycke. Som jag förstår det så har du sagt upp hyresavtalet med din hyresvärd redan och då gäller en uppsägningstid som både du och dina medboende har att förhålla er till.

Han vägrar flytta

Om din sambo enligt ovan inte har någon rätt att bo kvar i din lägenhet, kan du ansöka om så kallad handräckning hos Kronofogden (3§ lag om betalningsföreläggande oh handräckning). I samband med en sådan ansökan kan du också ansöka om att du vill att han ska betala det han är skyldig dig av hyran. Du kan läsa mer om detta på Kronofogdens hemsida. Då tillkommer en ansökningsavgift som är några hundra kronor, och då kommer de skicka brev till din sambo som får möjlighet att flytta ut själv. Om så inte sker, så meddelar Kronofogden ett utslag i frågan, och då kan Kronofogden verkställa avhysningen genom att ta ut honom från bostaden.

Det är viktigt att man ändå är försiktig i dessa sammanhang, då man kan riskera att göra sig skyldig till olika brott om det inte står klart att sambon inte har rätt att bo i lägenheten. Att hindra en person från att komma in och ta sina grejer exempelvis, kan utgöra brottet olovligt förfogande (10 kap. 4§ brottsbalken).

Sammanfattning och råd

Eftersom du står på hyresavtalet, har du rätt att säga upp kontraktet. Hyresrätten lär inte utgöra samboegendom om du införskaffat den till dig själv, och då krävs det synnerliga skäl för att han ens ska få lov att ta över bostaden. Sådana skäl föreligger sällan. Han är då skyldig att flytta ut, och en bodelning kan hjälpa att bekräfta detta. Om han vägrar flytta ut kan du vända dig till Kronofogden som kan hjälpa dig vidare med att avhysa honom. Ett ärende hos Kronofogden kan förvisso ta ett tag, och det är möjligt att uppsägningstiden på hyresrätten kommer hinna löpa ut innan dess, och då kan hyresvärden också ansöka om avhysning om det är så att han fortfarande inte flyttar. Jag rekommenderar dig därför att kontakta en jurist som kan hjälpa dig vidare och vägleda dig i den bästa vägen för dig. Såklart är det bästa att försöka komma överens, för att underlätta för er båda, men jag förstår också att vissa omständigheter gör att detta är svårare eller till och med inte möjligt. Ibland kan det till och med vara motiverat att säga upp lägenheten och själv flytta ut för att slippa fler konflikter än nödvändigt. Tyvärr finns det vissa saker man måste göra när man ingått en samborelation, och det kan medföra lite tid, därmed inte sagt att det inte är en väldigt jobbig situation.

Jag hoppas att du fått någon vägledning i dina frågor. Om du önskar vidare hjälp via vår juristbyrå kan jag sätta dig i kontakt med dem. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Jag önskar dig annars lycka till!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare