Min sambo står som ägare på allt, vad händer om min sambo dör?

Jag undrar vad som händer om min sambo går bort då han står på allt. Vi har ett gemensamt barn och han har ett barn sedan tidigare. Vi har en bil (gammal men värdefull) som vi betalt hälften var på men det är sambon som står som ägare. Huset bodde han i då vi träffades så jag flyttade in och jag hjälper till att betala av det men det står oxå på han. Om något skulle hända honom vad händer med mej och våran gemensamma son då? Står vi utan hus? Måste jag köpa ut hans dotter ur ett tidigare förhållande för att bo kvar osv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Allmänt

När man är sambo så räknas viss egendom som gemensam egendom (kallad samboegendom). Det som är samboegendom är gemensam bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk (3 § Sambolag). Uteslutet är till exempel sådant man skaffade innan man bestämde sig för att bli sambos, och sådant som inte är bostad eller bohag, till exempel en bil eller bankmedel.

Bilen

En bil är inte bostad eller bohag, så den är inte samboegendom. Däremot kan du hävda att du har dold samäganderätt till bilen. Dold samäganderätt föreligger när följande kriterier är uppfyllda.

1. Den ena sambon har köpt egendomen i eget namn men för gemensamt bruk.

2. Den andre sambon har bidragit ekonomiskt till förvärvet eller bidragit ekonomiskt på ett annat sätt som möjliggjort förvärvet.

3. Den ena sambon som framstår för omgivningen som ägare till egendomen insett att den andra sambon bidragit ekonomiskt för att egendomen skulle vara gemensam.

Om dessa tre kriterier är uppfyllda så har du samäganderätt till bilen, du har då rätt till halva värdet ifall din sambo skulle gå bort. Är de två första kriterierna uppfyllda föreligger en presumtion för att ni har dold samäganderätt, det är då din före detta sambos arvingar som måste bevisa att det inte föreligger dold samäganderätt.

Huset

Huset är inte heller samboegendom (3 § Sambolag) eftersom det inte införskaffades för ert gemensamma bruk. Han skaffade huset innan ni planerade att bli sambor. Du kan ändå ha rätt att ta över huset om han skulle gå bort, eftersom bostaden ska gå till den som har bäst behov av den (22 § Sambolag). Att ni har ett barn tillsammans, och att du vid sambons bortgång skulle bli ensam vårdnadshavare, är skäl som talar för detta. Du måste dock köpa ut din sambos arvingar ur bostaden (22 § Sambolag tredje stycket).

Vad kan ni göra?

Om du skulle vilja att det blev på ett annat sätt kan ni exempelvis upprätta avtal om hur ägandet för bilen och för huset ska se ut. Då kan ni se till att ni båda står som ägare. Ni kan också upprätta ett testamente ifall ni skulle vilja att bodelningen gjordes på ett annat sätt ifall en av er skulle dö. På så sätt kan ni se till att delningen görs på det sätt som ni båda vill.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare