Min sambo betalade större kontantinsats, har hen då rätt till större vinst vid en försäljning?

Min fd sambo och jag kommer inte överens om ekonomin. Vi köpte ett hus tillsammans. Vi äger halva var. Jag amorterar lika mkt. Han betalade av ett lån jag hade och betalade större delen av kontant insatsen för jag hade inte samma förutsättningar och vi skulle få möjlighet till gemensamt boende och vår lånebild skulle bli så bra som möjligt. Vi skulle ha det bra. Vi skrev inget samboavtal och skuldebrev. Nu ska vi separera och han säger att jag ska få betala tillbaka allt till honom. Har han rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambos gäller Sambolagen. Enligt 8 § och 3 § sambolagen ska värdet av den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget delas på hälften. Den gemensamma bostaden är ert hus (se 5 § sambolagen). Gemensamt bohag är sådant ni köpt till er gemensamma lägenhet (exempelvis soffa, tv osv. Se 6 § sambolagen). Vem som har betalat vad spelar ingen roll. Det spelar heller ingen roll om den ena sambon har betalat mer. Värdet ska ändå delas på hälften.

Eftersom ni inte skrev något skuldebrev eller samboavtal ska bodelningen göras enligt sambolsgens regler. Det innebär alltså att värdet av huset och bohaget ska delas lika. Det framgår av avgöranden från Högsta domstolen att det din sambo betalade för dig istället räknas som en gåva.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare