Min pojkväns granne trakasserar mig och talar illa om mig och min kille. Jag misstänker att grannen avlyssnar min killes lägenhet. Vad ska jag göra?

Jag misstänker att en granne olovligt avlyssnar min pojkväns lägenhet. kan också vara så att han har nån apparat så han kan avlyssna min mobiltelefon. för jag har hört han och någon tjej upprepa saker som jag och min kille sagt i lägenheten. samt saker som jag sagt i telefon med tex min mamma. Mår fruktansvärt dåligt utav detta för det har pågått i ca 11 månader. Blir också trakasserad utav denna granne, han skriker elaka saker och nämner mitt ,min killes samt min familjs namn och talar illa om oss! Är detta olagligt och vad skulle straffet bli för honom i en ev rättegång? Har enbart hört saker så har inga direkta bevis. förutom att jag skrivit upp datum och det jag hört under denna tid.Känner mig helt knäckt av detta, då jag till och med hör honom prata om mig när jag är på toaletten! Känner igen hans röst och har även hört någon säga hans namn! Den här killen bodde granne under min lägenhet för ca 5 år sen. jag å min kille är särbos sen 4 år tillbaka. men när grannen bodde under mig höll han på och trakasserade mig på olika sätt.! När han höll fester med hög musik till 6 på morgonen och nån annan granne ringde securitas hörde vi honom skylla på oss genom att säga " det är inte jag, det är dom där uppe, dom är inte riktigt som man ska om man säger så"Han var även på sin balkong under min och talade illa om oss otal gånger.Andra grannar hörde detta också. Jag känner mig stalkad utav honom! Är rädd och mår väldigt dåligt! Är ju svårt att ringa och bevisa detta för polien.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du och din kille är särbos, och din killes granne trakasserar er, och du misstänker att han avlyssnar din killes lägenhet. För fem år sedan bodde samma person granne med dig, och höll även då på att trakassera dig.

Jag kommer att gå igenom de olika saker grannen har gjort mot dig, och utreda huruvida grannen kan ha gjort sig skyldig till något brott. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Misstänkt avlyssning

Om man olovligen använder tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud, för att i hemlighet avlyssna eller spela in tal i enrum eller samtal mellan andra är det brottet olovlig avlyssning, se Brottsbalken 4 kap 9 a § (här). Det är inte heller tillåtet att spela in förhandlingar vid exempelvis en sammankomst som inte är offentlig. Dock får man spela in ett samtal om man själv deltar i samtalet. Lagrummet gäller om man avlyssnar eller spelar in ett samtal med hjälp av något tekniskt hjälpmedel, så att exempelvis åka buss och tjuvlyssna på vad andra passagerare säger omfattas inte. Det är okej att avlyssna grannens samtal genom att sätta örat till väggen, genom ett glas eller annat icke-tekniskt hjälpmedel.

Trakasserier

Du skriver att grannen skriker elaka saker. Det framgår inte mer specifikt vad grannen skriker, men det kan röra sig om brottet förolämpning, alternativt ofredande. Förolämpning regleras i Brottsbalken 5 kap 3 § (här). Förolämpning innebär att man "smäder annan med kränkande tillmäle", och kan ske genom att kalla någon för kränkande saker, beskylla personen kränkande eller bete sig på ett skymfligt sätt.

Ofredande regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Ofredande innebär att man fysiskt antastar någon, eller utsätter personen för störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende. Till ofredande räknas att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd. Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, det ska alltså vara agerande som man typiskt sett känner sig kränkt av och tar illa upp av.

Grannen talar illa om dig, din kille och din familj. Det framgår inte vad grannen säger, eller hur stor spridning hans påståenden har. Han kan ha gjort sig skyldig till förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd, eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. För att det ska vara förtal måste påståendet ha nått minst en utomstående. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till skada men skada behöver ej ha uppstått.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du kontaktar polisen för vidare rådgivning. Du nämner att du har skrivit upp datum för olika händelser samt vad du har hört vid de tillfällena. Jag rekommenderar att du fortsätter med det, och om du har fler bevis ska du givetvis spara dem (t.ex. om grannen skulle skicka något otrevligt brev).

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare