FrågaAVTALSRÄTTGåva14/11/2018

Min pappa lovade mig en motorcykel men har ångrat sig, vad kan jag göra, samt, får han låsa mig ute?

Hej. Jag fick för ett tag sen en motorcykel av min pappa. Han betalade för den, men sa att jag fick den. Vi kom överens om att den skulle stå i hans namn tills jag fått körkortet, vilket den fortfarande gör.

Nu har vi bråkat vilket lett till att jag ska flytta, vilket gjort att han säger att jag aldrig fick motorcykeln, utan bara låna den. Jag har spenderat mycket tid och pengar på att renovera den, vilket innebär att jag vill behålla den. Han har även börjat låsa ute mig ur huset. Får han göra så? Han betalar all hyra då han vägrat ta emot mina pengar.

Vad gäller, vem har rätt? Kan jag göra något för att få tillbaka motorcykeln?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvan

Det din far gjorde var ur juridisk synvinkel en muntlig utfästelse om en framtida gåva. Om man tolkar utfästelsen som att den gällde motorcykeln (lös egendom) blir 1 § gåvolagen tillämplig. Däri stadgas att muntlig utfästelse om gåva av lös egendom är ogiltig så länge gåvan ej fullbordas, eller omständigheterna vid utfästelsens tillkomst utmärks av att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom.

Att gåvan är fullbordad innebär att den har bytt ägare. Det har inte skett i detta fall. Att "omständigheterna vid utfästelsens tillkomst utmärks av att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom", innebär att er far skulle ha proklamerat sin avsikt på torget eller i byns kyrka eller dylikt. Denna bestämmelse är främst anpassad till en annan tid.

Eftersom er far varken har fullbordat gåvan eller proklamerat sin vilja för allmänheten, är hans utfästelse ej juridiskt bindande.

Underhållsskyldighet

Enligt 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken är föräldrar underhållsskyldiga för barnet till dess att barnet fyller 18 år. Dock finns ett undantag om barnet studerar på grundskole- eller gymnasienivå då försörjningsplikten sträcker sig till ungdomen är klar med skolan, dock längst till och med ungdomens 21-årsdag. Förutsatt att du är klar med gymnasiet har din far ingen skyldighet att försörja dig, utan du räknas som en vuxen som själv får ordna med din försörjning på samma sätt som alla andra. Detta förutsatta att ni inte båda hyr bostaden. Återkom om så är fallet.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare