Min kompis pratar skit om mig - kan det anmälas?

Jag hade en nära vän som visst pratar illa om mig. Jag har fått veta att hon sprider riktigt sjuka saker om mig och min man och våran son på 9 år.

Hon har påstått att jag och min man har sex inför vårat barn. Hon säger även att min man säger till pojken att "nu ska jag gå in i sovrummet och pilla på mamma"

Hon tycker även illa om vårt barn för att han är "dampig"

Jag har aldrig hört nåt liknande och är riktigt chockad. Kan detta anmälas? Jag framstår ju som en pervers idiot och mår riktigt dåligt.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

För det första vill jag bara säga att jag tycker det är ledsamt att läsa det du skriver – ingen ska såklart behöva bli utsatt för kränkande tillmälen.

Brottsrubricering

Beroende på bland annat: hur grova påståendena är, hur länge detta pågått och till vilken grad man med enkelhet kan förstå att tillmälena bara är påhitt – kan det beteende din kompis håller på med vara en straffbar förolämpning.

Huvudregeln är att du själv får driva processen

Oftast inleder polisen ingen förundersökning i dessa brott. Ännu ovanligare är att en åklagare för brottsanmälan vidare till tingsrätten (domstolen) för att domstolen ska få avgöra om din kompis gjort sig skyldig till brottet.

Huvudregeln är, så att säga, att den som blivit utsatt för förolämpning får göra jobbet själv. Det innebär att du själv måste skaffa fram bevisning och upprätta en stämningsansökan, som ska skickas in till närmaste tingsrätt, där du själv förklarar vad din kompis har gjort och på vilket sett detta beteende är brottet förolämpning. Att "bara skvallra" är inte brottsligt. Det straffbara beteendet förklaras såhär enligt lagen:

5 kap. 3 § - Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

Texten är gammal. I praktiken innebär det att du måste bevisa för domstolen att det står klart att din kompis beskyllningar har kränkt din ära och anseende på ett mycket kännbart sett.

Tips!

Även om en brottsanmälan troligtvis kommer sluta i att du måste driva processen ensam, är det ändå bra att du anmäler! Din anmälan kan du ha med som bevis i rättegången mot din kompis.

Vilka krav som ställs på dig och hur en rättegång går till när man själv väcker talan i domstol finns det regler om i kapitel 47 rättegångsbalken. Är dessa regler svåra att förstå kan du alltid ringa till tingsrätten och be om hjälp. De är duktiga på att förklara vad som gäller. Kostnader som uppstår i samband med rättegången kan täckas av den rättsskyddsförsäkring man ofta har genom sin hemförsäkring. Kolla upp dina försäkringsvillkor och se vad som gäller för just dig.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare