Min kompis har lånat pengar av mig och vi har ett skriftligt avtal - räcker det för att ta hjälp av Kronofogden om personen inte betalar tillbaka?

Hejsan! Min kompis fick låna x antal kronor av mig och han gick med på att skriva under ett papper som jag själv gjorde där det står bådas namn samt personnummer. Där står hur mycket pengar han har lånat och hur mycket räntan är.

Där är även skrivet återbetalningsdatum, beskrivning om hur pengarna ska komma tillbaka till mig och mina bankuppgifter.

Både jag och han skrev under pappret där jag skrivit "Långivarens underskrift" och även "Låntagarens underskrift"

Samt datum när det är underskrivet.

Jag har även bild på personen när han skriver under.

Min fråga är då, räcker detta för att det ska vara ett bindande avtal? Om personen inte betalar tillbaka i tid, kan jag då anmäla detta till kronfogden så att de sköter det?

Mvh"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns faktiskt inget formkrav för ett låneavtal mellan privatpersoner, så ni hade ett juridiskt bindande avtal redan när ni kom överens om alla de här detaljerna muntligt. Det är dock väldigt bra att du har ett skriftligt avtal som är så pass detaljerat som ert verkar vara. Det skriftliga avtalet kommer nämligen vara det bästa beviset du har för att visa att din kompis har lånat pengar av dig.

Betalar kompisen inte enligt avtal? Du kan då få hjälp av Kronofogdemyndigheten

Skulle det vara så att din kompis inte följer de villkor ni har skrivit ner i avtalet om återbetalning, så kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och söka om så kallat betalningsföreläggande. För att göra det skickar du in en blankett till KFM där du anger hur mycket din kompis är skyldig dig och grunden för skulden (alltså ert avtal). Då kommer KFM skicka ett meddelande till kompisen om att du kräver tillbaka pengarna. Förhoppningsvis kommer han då att betala dig direkt. Om han inte betalar och inte heller svarar KFM kommer de meddela ett så kallat utslag. Utslaget kan verkställas och det betyder helt enkelt att KFM börjar driva in skulden.

Invänder kompisen kan det gå till domstol – då är avtalet ett viktigt bevis

Kompisen kan också invända mot ditt krav på återbetalning och han kan invända mot utslaget. Då får du välja om du vill att KFM ska skicka vidare ärendet till domstol. Domstolen får i så fall i uppgift att bedöma om din kompis är skyldig dig pengar och i så fall förpliktiga honom att betala tillbaka. Skulle din kompis motsätta sig skulden och ni hamnar i den här situationen kommer ditt skrivna avtal vara ett väldigt viktigt bevismaterial som kan hjälpa dig att vinna tvisten.

Sammanfattningsvis är alltså ert avtal om lånet giltigt och ditt skriftliga avtal är ett jätteviktigt bevismaterial om det skulle vara så att din kompis inte betalar tillbaka pengarna och dessutom invänder och säger att det inte finns någon skuld. Betalar din kompis inte enligt avtalet rekommenderar jag dig att först höra av dig till honom med ett eget, tydligt krav på återbetalning. Berätta att du kan gå vidare till KFM om han inte följer avtalet. Funkar inte det kan du ansöka om betalningsföreläggande. Förhoppningsvis invänder inte kompisen då, utan betalar tillbaka pengarna direkt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att du dessutom känner att du har koll på vad du kan göra om din kompis inte skulle betala tillbaka pengarna enligt er betalningsplan. Funderar du på något mer finns mycket information på Kronofogdemyndighetens sida om att få betalt och du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare