Min kompis hänger ut mig som klandervärd på internet, vad kan jag göra?

Hej!

Det är så att jag har ett problem med en gammal vän till mig och det har gått väldigt långt nu känner jag.

Det saken handlar om började för flera år sedan där min gamla vän började anklaga mig för en sak som jag ej har gjort.

Flera år senare så skulle vi bli vänner igen och jag "erkände" denna grejen som hon anklagar mig för i syftet att hon skulle släppa det och för att vi skulle kunna vara vänner igen. Inte för att jag faktiskt hade gjort själva grejen. Problemet är dock inte det, utan saker som har utspelat sig efter den händelsen.

Jag sade upp min vänskap med henne och bad henne att lämna mig ifred, att inte skapa drama i mitt liv mer helt enkelt. Samtidigt som jag sade upp kontakten med henne så skrev jag ett meddelande till hennes pojkvän om varför jag har sagt vissa saker, varför jag har gjort vissa saker och sådär. Eftersom hon hade fått mig att se dålig ut inför honom. Hennes pojkvän är min sambos bror.

Efter det så hängde min gamla vän ut mig på sin Facebook med MASSVIS med lögner. Det var mycket kränkande för mig. Hon skrev till min sambo och försökte förstöra vårat förhållande. Trots det fick hon ingen reaktion av mig, jag lät det bara vara.

Nu flera månader senare så har hon gjort en video och lagt ut den på youtube där hon inte nämner mitt namn men nämner mig som sin gamla bästakompis. Så alla fattar vem hon snackar om och jag känner mig återigen kränkt och uthängd. Kan jag anmäla detta? Vad skulle det leda till?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så uppfattar du situationen som att personen i fråga hängt ut dig i syfte att klandra dig. Det brott som kan aktualiseras i fallet är förtal.

Brottet förtal

Brottet förtal föreligger när någon utpekar en annan person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

I vissa fall kan det dock vara försvarligt att i viss utsträckning lämna uppgifter som i sig kan utgöra förtal. För att ansvarsfrihet ska gälla krävs att personen som lämnat uppgifterna kan visa att uppgifterna är sanna, eller att det i vart fall funnits skälig grund för dem. Detta skulle troligen inte aktualiseras i ditt fall.

Det finns två sätt att väcka åtal när det gäller förtal, antingen gör man det själv (enskilt åtal) eller så gör åklagaren det (allmänt åtal).

Enskilt åtal

Att väcka åtal vid brottet förtal är något speciellt, då huvudregeln är att varken polis eller åklagare blandar sig i ärendet. Det är istället målsäganden, du som blivit utsatt för brott, som har möjlighet att väcka åtal. Du väcker enskilt åtal genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Stämningsansökan ska bland annat innehålla en beskrivning av den brottsliga gärningen, vem som är gärningsman och vem som är målsägande.

Det är viktigt att notera att vid enskilt åtal står inte staten för rättegångskostnaderna, vilket är fallet vid ett brottmål där åklagaren väcker åtal, allmänt åtal. Det kan alltså bli höga kostnader för dig som privatperson om du förlorar målet, eftersom du i sådant fall får stå för både dina egna och motpartens rättegångskostnader. För att enklare framföra bra bevisning för att din gamla väns agerande utgör förtal bör du söka professionell hjälp av någon som kan företräda dig i domstol. Genom Lawline kan du boka en tid med en jurist här.

Allmänt åtal

I vissa undantagsfall kan åklagaren väcka åtal vid förtal, nämligen om det föreligger "särskilda skäl". Särskilda skäl vid förtal kan till exempel föreligga om det förekommit en stor spridning av uppgifter om att en person ska ha begått mycket allvarliga brott. Det som krävs för att åklagaren ska kunna väcka åtal är att du gör en polisanmälan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare