Min kompis är skyldig mig pengar som hon inte lämnar tillbaka, vad ska jag göra?

Hej min kompis är skyldig mej 740 kr å jag har sagt till damen att jag vill ha mina pengar 2, gånger å hon sär att jag har inga pengar men så köper hon cigarett å vin å öl

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom ifall ni har ett giltigt avtal (det har ni, både muntliga och skriftliga avtal är giltiga) och hur du kan gå tillväga för att få tillbaka pengarna som din kompis är skyldig dig. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Ett avtal är giltigt oavsett om det är muntligt eller skriftligt

Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt, men kan dessvärre vara svårare att bevisa. Om det finns någon annan bevisning på att du har lånat ut pengar, exempelvis sms där din vän säger att han ska betala, kan det utgöra bevisning.

Hur kan du gå tillväga för att få tillbaka pengarna som din kompis är skyldig dig?

Om du vill få pengarna tillbaka rekommenderar jag först att du pratar med din vän, vilket du redan har försökt med två gånger. Om du pratar med din vän en gång till och det inte hjälper, rekommenderar jag att du ansöker om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden (se mer information på Kronofogdens hemsida, länk (här). Det kostar 300 kronor att ansöka. Den kostnaden kan man begära ersättning för i sin ansökan. Kronofogden uppger att man i sin ansökan kan ta med kostnader för sitt eget eller sitt ombuds arbete, och att den kostnad som Kronofogden ersätter normalt är 380 kronor.

Efter att man har ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden kommer Kronofogden att ta kontakt med personen som den som ansökte vill ha betalt av. Då kan det hända att personen betalar, men det kan även hända att personen bestrider betalningsföreläggandet, alternativt att personen inte gör någonting. Om personen vägrar betala, alltså bestrider kravet, får den som vill ha betalt välja om hen vill driva ärendet vidare till domstol.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Kronofogden, och frågar dem om de rekommenderar att du ansöker om ett betalningsföreläggande, alternativt ansöker om ett betalningsföreläggande. Dock bör du tänka på att om en person är skyldig en pengar men det inte finns så mycket bevis kan det vara svårt att driva en process, och det är inte säkert att den som är skyldig en pengar har möjlighet att betala skulden. Även om man ansöker om betalningsföreläggande är det alltså inte givet att man får pengarna tillbaka. Om summan personen är skyldig en är relativt liten kan det hända att kostnaderna för att ansöka om betalningsföreläggande och/eller processa i domstol blir större än den ursprungliga summan som den andre är skyldig en, och då är frågan om det är värt att vidta dessa åtgärder.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare