Min kollegas fru har gått in i hans mobil och läst vad vi skickat till varandra. Kan även jag som avsändare ha ett lagligt skydd?

Jag är vän med en kille på jobbet som har en svårt sjuk dotter. Han har vänt sig till mig och berättat saker i förtroende kring hur han mår pga dotterns sjukdom och jag har stöttat honom med mkt omtanke. Många av våra kontakter har varit sms och e-post på våra e-post adresser på jobbet. Nu visar det sig att hans fru blivit svartsjuk och flera gånger gått in i hans mobil (som tillhör jobbet och är låst med kod) och läst både sms och e-post vi skickat varandra. Jag vet att det kan vara olagligt att hon tittat i hans mobil, men kan även jag som avsändare ha ett lagligt skydd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om du har något lagligt skydd mot att din kollegas fru läser de sms och e-post du skickat till din kollega. Regler om vad som är ett brott finns framför allt i Brottsbalken (BrB).

Att gå in i någons mobil utan tillåtelse är dataintrång
Precis som du själv säger kan det vara ett brott enligt lagen att din kollegas fru har tittat i hans mobil. Det är fråga om dataintrång som innebär att just frun utan din kollegas tillåtelse har gått in i mobilen och läst sms och e-post (BrB 4 kap. 9 c §). Straffet för detta är böter eller fängelse i 14 dagar till högst två år.

Som avsändare har inte du personligen blivit utsatt för brott
Din kollegas fru har däremot inte gått in i din mobil eller dator för att ta del av uppgifter. Mot dig har hon därför inte begått något brott. Det spelar ingen roll att du är avsändare till de meddelanden som hon läst på din kollegas mobil. Det är intrånget i mobilen som är det viktiga, att frun har gått in i mobiltelefonen eller gått in på en e-postadress eller liknande. Detta har hon ju inte gjort mot dig utan endast mot din kollega.

Även om du inte själv har blivit utsatt för ett brott förstår jag att det kan kännas obehagligt att frun läste meddelanden du skickat och som säkert varit privata för dig. Det du kan göra är kanske att prata med din kollega om att meddelandena är personliga för dig och att du inte vill att någon annan än ni ska ta del av dem samt att han kanske kan ändra sin kod till mobilen för att undvika att det händer igen.

Sammanfattning
Tyvärr har du som avsändare inget lagligt skydd mot att din frus kollega läser de sms och e-post du skickat till din kollega. Jag rekommenderar dig dock att prata med din kollega om det för att se till att samma sak inte händer igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare