Min hyresvärd går in i min lägenhet utan lov.

Ligger i en tvist hos Hyresnämnden med min hyresvärd. Har nu upptäckt att han går in i min bostad utan min tillåtelse. Är detta ok?Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Huvudregeln är att en hyresvärd inte får gå in i en hyresgästs lägenhet utan dennes tillåtelse. Undantag till huvudregeln finns i 12:26 jordabalken som säger att hyresvärden har rätt att gå in i lägenheten "för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada."

Med det sagt går det att argumentera för att din hyresvärd, om undantagen inte är tillämpliga, gjort sig skyldig till hemfridsbrott i enlighet med 4:6 brottsbalken.

Vad du kan göra är att påpeka för hyresvärden att denne har begått ett brott och påtala att du kan komma att polisanmälan om hyresvärden fortsätter att gå in i din lägenhet. Alternativt polisanmäla direkt.

Mikael JonassonRådgivare