FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal21/06/2021

Min hyresgäst påstår att jag lovat att sälja huset till henne

Hej.

Jag äger ett bostadshus som jag har hyrt ut i 15 månader, jag och hyresgästen har skrivit hyresavtal hyreslagen.

När hyresgästen bestämde att hon ville hyra huset så sa hon att om jag tänkte sälja huset så är hon

intresserad av att köpa det.

Jag svarade att det skulle jag notera, jag sa också att jag kommer att lägga ut huset på den öppna marknaden

för att se vad jag kan få för huset.

Den 30 /4 -21 sa jag upp hyresgästen och vi skrev avtal om uppsägning, Nu hävdar hon att jag har lovat henne

att hon skulle få köpa huset. Något avtal om köp av mitt bostadshus finns inte mellan mig och hyresgästen

varken muntligt eller skriftligt. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av fast egendom är särskilt lagreglerat, och överenskommelser blir inte bindande utan att de uppfyller vissa krav. De så kallade formkraven för fastighetsköp återfinns i 4 kap. 1 § jordabalken, och innebär krav på köpares och säljares underskrift, uppgift om köpeskilling, överlåtelseförklaring samt precisering om vilken fastighet köpet avser.

Även om du faktiskt hade gett din hyresgäst ditt löfte om att i framtiden sälja huset till denne skulle detta alltså inte haft någon rättslig betydelse förrän ni skrivit under ett avtal som uppfyller formkraven, vilket ju inte skett. Om hyresgästen haft tillräckligt goda skäl att tro att köpet skulle vara bindande skulle viss skadeståndsskyldighet eventuellt kunna uppstå för dig, men i praxis har då krävts betydligt mer än endast sådana uttalanden som du redogör för – betald handpenning, exempelvis. Det låter som att hyresgästen inte haft goda grunder för uppfattningen att du skulle ha lovat att sälja till henne, men även om så varit fallet är du inte bunden av detta och får sälja till vem du vill.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare