Min hund bet en annan hund, vem är ansvarig?

Min hund har bitit en annan hund och nu har jag blivit polisanmäld säger hundägaren.

Det var en olyckshändelse det som hände.

Vad händer nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en speciell lag med regler angående djurägares ansvar som heter: lag om tillsyn över hundar och katter.

Strikt ansvar

Du är som hundägare ansvarig för alla skador som din hund orsakar, även om händelsen var en olycka och du inte på något sätt har orsakat skadan. (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter) Detta kallas för "strikt ansvar" och innebär alltså att du måste ersätta den andra hundägaren för eventuella skador som den andra hunden fick när din hund bet den.

Vad kan du göra nu?

Mitt råd till dig är att ta kontakt med den andra hundägaren och se om ni kan lösa situationen med skadeståndsersättning för eventuella skador som den andra hunden fick, utan att behöva involvera polisen. Om den andra hundägaren har hunnit polisanmäla händelsen så kan personen kanske i sådant fall dra tillbaka sin anmälan och istället lösa det direkt med dig.

Inget brott har begåtts

Att en hund biter en annan hund är inget brott. Det är däremot ett brott om en person bussar sin hund mot någon annan människa och avsiktligen uppmanar hunden att bitas. Då räknas nämligen hunden som ett vapen. Eftersom du skriver att din hund bet en annan hund och att det var en olycka så har alltså inget brott begåtts. Ersättningsbiten försvinner dock inte för att det inte rör sig om ett brott. Har den andra personen ersättningsanspråk efter hundbettet får ni alltså lösa det mellan er.

Hoppas allt löser sig för dig!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare