Min granne övervakar mig och vill få det till att jag har paranoia.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom ifall det är brottsligt att övervaka någon, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Är det brottsligt att övervaka någon?

Om man övervakar någon genom att kolla i personens fönster eller liknande kan det utgöra brottet ofredande. Ofredande regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här), och innebär att fysiskt antasta någon alternativt utsätta personen för störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende. Agerandet ska vara ägnat att kränka den utsatta personens frid på ett kännbart sätt, vilket innebär att det ska vara beteende som man typiskt sett blir störd av och/eller tar illa upp av. Exempel på ofredande är att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd. Den som ofredar någon måste veta att det den gör är fel. På din fråga låter det som att du har sagt till grannen att du inte tycker om att han eller hon övervakar dig, och att grannen då har anklagat dig för att vara paranoid. Om så är fallet vet grannen att det den gör är fel.

Vad du kan göra nu

Om din granne ofredar dig rekommenderar jag att du kontaktar polisen. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag till fredag 10:00-16:00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare