FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/11/2019

Min granne körde 33 km/h och fick böter på 2300 kr.

Min granne Körde 33km på en 30 väg. Fick böter på 2300kr. Tycker inte det är rimligt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fortkörning kan böter utgå som påföljd. Storleken på dessa skiljer sig från vilken väg man för fordonet på, det är således ett högre bötesbelopp för fortkörning på väg med hastighetsbegränsningen 50km/h och lägre, än på vägar med hastigheten 50 km/h och högre. På en väg med begränsningen 30 km/h skulle därför ett schabloniserat bötesbelopp med en överstigning av hastighetsbegränsningen med 1-10 km/h utgöra 2000 kr. En överstigning med 11-15 km/h skulle ge bötesbeloppet 2400 kr. Det är vanligt att viss felmarginal kan förekomma av olika anledningar i en bils hastighetsmätare men upplevs en stor skillnad bör detta kollas upp.

Hoppas du fick användning för svaret. Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare