Min före detta fru har förtalat mig, vad ska jag göra?

Hej, min f.d. fru har vid flertal tillfällen anmält mig för att jag ska ha förgripet mig på min (våran) dotter, 8år, samtliga gånger har Åklagaren lagt ned anklagelserna, men fortsätter med anklagelserna, vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom ifall din före detta fru kan ha begått något brott och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu.

Kan din före detta fru gjort sig skyldig till förtal?

Förtal regleras I Brottsbalken 5 kap 1 § st 1 (här). Förtal innebär att man pekar ut någon som brottslig eller klandervärd eller annars lämnar en uppgift som är tänkt att utsätta personen för andras missaktning. Det kan vara förtal oavsett om det man påstår är sant eller inte. För att det ska vara förtal ska uppgiften ha nått minst en utomstående. Om man istället sager något kränkande direkt till den utsatte kan det istället röra sig om brottet förolämpning, se Brottsbalken 5 kap 3 § (här).

Man utgår från vad som är kränkande utifrån offrets perspektiv, alltså vad offrets umgängeskrets anser vara klandervärt beteende spelar in. Uttalandet behöver dock inte ha lett till skada för offret, men det ska vara något som kan leda till att offrets anseende skadas.

Om man är tvungen att uttala sig om en person (exempelvis vid kontakt med myndigheter) eller om man hade skäl att tro att det man säger är sant blir man inte dömd för förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § st 2 (här).

I ditt fall har din före detta fru anklagat dig för att ha förgripit sig på er dotter, och hon fortsatt med sina anklagelser trots att åklagaren lagt ner fallet. Att sprida ut att någon har förgripit sig på sitt barn är definitivt en uppgift som kan leda till skada, och det är att utpeka personen som brottsling. Förutsatt att din före detta fru har spridit dessa uppgifter till minst en person drar jag slutsatsen att hon kan ha förtalat dig.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du kontaktar polisen för vidare rådgivning. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare