Min ex-sambo kvarlämnade egendom hos mig och gör nu anspråk på den mer än tio år senare. Har han rätt till egendomen?

Hej,

När min ex-sambo och jag separerade för mer än 10 år sedan, lämnade han kvar en lampa som han hade ärvt. Hans avsikt då var att hämta lampan, men det skedde aldrig. Lampan finns därför kvar i lägenheten, som är min. Vi har inte haft någon som helst kontakt på drygt 10 år. Han har alltså inte gjort något anspråk på den under dessa år. Nu har han hört av sig och vill hämta lampan.

Juridiskt, kan han fortfarande göra anspråk på lampan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag säga att din fråga inte har ett klart och tydligt svar som framgår av någon lag. Till skillnad från vanliga fordringar, som exempelvis skadeståndskrav, kan inte äganderätter preskriberas. Vanliga fordringar preskriberas efter tio år (PreskL 2 §). I sådana här situationer är det således någon typ av äganderättsövergång som måste ha ägt rum för att du ska ha rätt till lampan framför din ex-sambo. Vanligtvis övergår äganderätter från en person till en annan genom så kallade derivativa fång. Med detta menas att man fått någonting på ett sätt som kan härledas från någon annan, genom exempelvis ett köp, gåva, byte eller arv. Denna typ av fång är dock inte aktuell i denna situation. Istället får hjälp för att lösa denna fråga hämtas någon annanstans ifrån.

Inom juridiken finns dock en gammal rättsprincip som kallas res derelicta. Principen handlar om att om egendom är övergiven kan äganderätten till den övergå till en ny innehavare. Denna princip kan exemplifieras på så sätt att om man kastar till exempel en pet-flaska på marken, kan en upphittare ta över äganderätten till den, medan den som övergav flaskan förlorar äganderätten till den. Detta följer alltså av principen res derelicta.

De exempel som brukar användas när det talas om res derelicta och situationerna i de få rättsfall i vilka principen använts har inte varit liknande din situation.

Utifrån principen, hur den använts och diskussionen kring den går det dock att urskilja om den skulle kunna tillämpas på ditt fall.

I ditt fall är omständigheterna, som jag förstår dem, som följande. Ditt ex har lämnat kvar lampan hemma hos dig. Han har inledningsvis visat avsikt att hämta lampan. Du har inte vägrat honom tillgång till den men han har ändå inte hämtat den. Nu har mer än tio år förflutit inte endast sedan lampan kvarlämnades, utan också sedan ni haft kontakt och han visat intresse för lampan. Omständigheterna, sådana jag beskrivit dem, talar enligt min uppfattning starkt för att principen om res derelicta ska kunna tillämpas. Därmed bör äganderätten sedan ett tag tillbaka ha tillfallit dig som innehavare av den övergivna lampan.

Det finns dock som sagt inget klart och tydligt svar på denna fråga. Enligt min uppfattning skulle dock ditt ex ha svårt att vinna framgång i domstol om han valde att ansöka om stämning för utfående av lampan. Om han mot förmodan skulle vinna skulle det samtidigt innebära att du bör ha rätt till ersättning för ditt omhändertagande av lampan under all denna tid. Det skulle kunna ses som att du skulle ha rätt till en hyra för att du förvarat lampan all denna tid. Han skulle då högst sannolikt förlora oavsett utgången i en sådan här tvist.

Som sagt är min uppfattning att detta är ett relativt tydligt fall av res derelicta. Detta innebär att äganderätten till lampan sedan länge bör anses ha tillfallit dig och därmed upphört att vara din ex-sambos.

Trots att jag inte kunnat ge ett helt entydigt svar hoppas jag att detta klargör de juridiska aspekterna av din situation. Om du har följdfrågor angående mitt svar kan du ställa dessa till min mail Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare