Min dotter sålde jultidningar, och en bekant köpte saker som han fortfarande inte har betalat för. Vad ska jag göra?

Hej! Min dotter sålde jultidningar i höstas och en bekant köpte då för 1055:-. Vid leverans, fick min dotter besked att han inte hade pengar hemma, men att hon kunde lämna beställningen hos honom så skulle han ordna det under morgondagen.

Sedan följde en rad svepskäl. Han var inte nöjd med sin beställning (efter att han läst dem) och ville inte betala, sedan var han iväg och söp upp sina pengar och hamnade på behandlingshem. Han har flera gånger, efter mina påtryckningar, lovat betala min dotter, men det sker aldrig. Han menar också att det inte finns något vi kan göra åt det. Är det verkligen så? Har fått fram att han har miljoner hos fogden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din dotter har levererat produkter till din bekant, varpå din bekant fortfarande inte har betalat, trots att han vid flera tillfällen har lovat din dotter att betala. Med andra ord har din bekant en skuld till din dotter, då han är skyldig henne pengar.

Jag kommer att gå igenom vad man kan göra om någon är skyldig en pengar, och ge råd om vad du kan göra nu.

Vad man kan göra om någon är skyldig en pengar

Om någon är skyldig en pengar kan man ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Man måste ha bevis för att skulden existerar och ange vad skulden avser. Oftast krävs skriftliga bevis, exempelvis skuldebrev. Du kan läsa mer information här och här (länkar till Kronofogdens hemsida). Det framgår inte av din fråga om det finns något skuldebrev eller om ni har skrivit något avtal. Om din bekant t.ex. har skrivit på att han ska betala senare kan det vara ett bevis.

Vad du kan göra nu

Det är svårt att driva in en skuld om man inte har skriftliga bevis (vilket det inte framgår om det finns i det här fallet.) Jag rekommenderar hursomhelst att du kontaktar Kronofogden för vidare rådgivning. Det är bra om du och din dotter sparar bevis, exempelvis bevis för att din bekant har köpt varorna, och att han inte har betalat för dem trots påminnelser.

Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare