Min chef har anklagat mig för att vara rasist. Är detta förtal?

Hej. Min chef inom äldreomsorgen har anklagat mig för att vara rasist. Jag är mycket ledsen och upprörd över detta då jag behandlar alla mina arbetskamrater lika oavsett. Jag ville en stund efter vårt "samtal" ha en ursäkt av henne vilket hon svarade mig att det kommer jag aldrig att få då det är hennes jobb som enhetschef att ta upp såna här saker.

Under samtalet med henne sade hon till mig att jag "fick vara rasist hur mycket jag ville hemma men jag får inte vara det på arbetet".Min känsla var att hon anklagade mig. Att hon redan bestämt sig för sin åsikt.

Jag funderar på att polisanmäla henne för förtal för så här kan man väl inte bete sig som chef?

Jag har under dagen försökt att få tag på hennes chef för ett samtal men inte lyckats.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du undrar om din chef har gjort sig skyldig till förtal. Jag kommer att gå igenom vad förtal respektive förolämpning innebär, och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu.

Förtal

Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Lagens definition av förtal är att man pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller att man lämnar en uppgift om personen som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. För förtal krävs att det lämnas en uppgift om personen som är ägnad att (och att den typiskt sett kan) utsätta personen för omgivningens missaktning. Om personen var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften och den som uttalat sig kan visa att uppgiften var sann eller hade skälig grund så är det inte att se som förtal.

Man får bedöma utifrån den utsattes perspektiv samt omgivningens perspektiv vad som anses kränkande eller nedsättande. Exempel på förtal är att utpeka någon som brottslig eller klandervärd - om man exempelvis sprider ut att någon är missbrukare eller prostituerad kan det vara förtal. Det kan vara förtal oavsett om uppgiften stämmer eller inte. Om man skulle sprida ut att någon är rasist är det möjligt att det kan vara förtal.

För förtal krävs att uppgiften har lämnats till utomstående, det vill säga någon annan än den utsatte. Det kan ske muntligen, men även via internet.

Förolämpning

Om de kränkande uttalandena har riktats direkt mot den utsatte rör det sig istället om brottet förolämpning, Brottsbalken 5 kap 3 § (här). Förolämpning kan ske genom att kalla någon för kränkande saker, beskylla personen kränkande eller bete sig på ett skymfligt sätt.

Vad du kan göra nu

För att din chef ska ha gjort sig skyldig till förtal krävs att uppgiften har lämnats till någon annan än dig, exempelvis att chefen ska ha spridit ut till andra på arbetsplatsen att du är rasist (eller något annan nedsättande). I nuläget vet du inte om chefen har gjort det.

Om chefen fortsätter att anklaga dig rekommenderar jag att du tar upp det med hennes chef, alternativt med facket (om du är medlem) eller med skyddsombud (om ni har det på arbetsplatsen). Om din chef skulle förtala dig genom att exempelvis sprida rykten om dig på arbetsplatsen rekommenderar jag att du gör en polisanmälan. Om chefen skulle kalla dig för kränkande tillmälen kan brottet förolämpning vara aktuellt, och då kan du också göra en polisanmälan.

Om du har fler frågor får du gärna ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare