Min bror lät mig vara inneboende hos honom i en månad. För denna månaden skulle jag betala 1/3 av kostnaden för hyra och mat. Summan låg då på 15 000kr. Nu, tre år senare, kräver min bror betalt med ränta och vill nu ha 150 000kr. Kan min bror gå till in

Min bror lät mig bi hos honom i en månad i utbyte mot att jag betalade 1/3 av hyran och maten då vi blev 3 pers. Och han skrev det på ett av papper och bad mig skriva mitt namn. Sen när mänadne var klar bad han mig betala en orimlig summa då jag ej ätit 1/3eller ens bott där hela månaden då jag var där över måndag till fredag enbart. Och då valde jag att inte betala. Men nu har det gått 3 år. Och summan som låg på 15000kr för en månad har han nu lagt ränta på och säger den ligger på 150.000+ har han rätt att gå till inkasso med det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såhär tolkar jag din fråga:
Du och din bror har kommit överens om att du ska betala 1/3 av kostnaden för hyra och mat under den månad du varit inneboende hos honom. Vid månadens slut har du inte bott i lägenheten hela månaden och inte heller ätit särskilt mycket av maten. Du bestämmer dig därför för att inte betala. Nu, efter tre år, berättar din bror att han vill ha pengarna. Han vill nu ha 150 000kr (istället för de avtalade 15 000kr).

Har din bror rätt att kräva dig på pengarna för hyra och mat?
Eftersom du och din bror har kommit överens om att du ska betala 1/3 av hyran och maten i en månad så är du skyldig att betala din bror. Att du inte har bott i lägenheten alla dagar spelar inte någon roll. I och med överenskommelsen mellan dig och din bror har ni blivit parter i ett avtal vilket innebär att ni båda är skyldiga att fullfölja er del av avtalet (1 § avtalslagen). Din brors skyldighet har varit att låta dig bo i lägenheten den avtalade tiden samt, som jag tolkar din fråga, köpa mat till hushållet. Din skyldighet har varit att betala för 1/3 av kostnaden för hyra och mat.

Varken du eller din bror har rätt att i efterhand ändra vad som har avtalats. Din bror har alltså inte rätt att kräva dig på mer pengar än vad som har avtalats. Din bror har begärt 15 000kr vilket enligt mig låter som ett kraftigt överpris för 1/3 av hyra och mat i en månad, om inte din bror bor i någon form av lyxbostad. Att din bror begär mer pengar av dig än vad som avtalats innebär dock inte att du kan låta bli att betala helt och hållet. Du är fortfarande skyldig att betala 1/3 av den faktiska kostnaden för hyra och mat.

Kan din bror kräva att du betalar ränta på din skuld?
Detta beror lite på om du och din bror har kommit överens om när du skulle ha betalat. Om ni kommit överens om ett datum för betalning (ett förfallodatum), så har din bror rätt att kräva ränta efter det datumet (3 § räntelagen). Räntesatsen är i sådant fall 8% per år, vilket skulle innebära att din brors anspråk om 15 000kr nu skulle ha växt till strax under 19 000 kr, räknat med 2021 års referensränta (6 § räntelagen). Om ni däremot inte kommit överens om ett förfallodatum; vilket inte verkar vara fallet, har din bror inte rätt att kräva ut ränta förrän 30 dagar efter att han krävt betalning och dessutom varnat för att han kommer kräva ränta (4 § räntelagen).

Kan din bror vända sig till Inkasso med sitt krav?
Din bror kan inte vända sig till ett inkassobolag förrän han har givit dig en betalningspåminnelse. Om du inte betalar det du faktiskt är skyldig inom trettio dagar från betalningspåminnelsen har din bror möjlighet att anlita ett inkassobolag för att driva in skulden. Jag ser det dock som mycket osannolikt att ett inkassobolag skulle ta sig an din brors krav eftersom kravet till stor del saknar laglig grund (8 § inkassolagen).

Mina rekommendationer
- Berätta för din bror att han inte har rätt att kräva dig på mer pengar än ni kommit överens om.
- Ta reda på hur mycket pengar du faktiskt är skyldig (1/3 av kostnaden för hyra och mat under en månad) och betala den summan till din bror.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare