Min arbetsgivare har inte betalat ut lön

Min gamla arbetsgivare har inte betalt ut min lön som hen skrev till mig på sms att hon skulle göra .

det har nu gått 3månader och hen svarar ej mig när jag ringer eller smsar.

Jag hade inget kontrakt när jag började jobba där hade bara fått avtalet på sms för jag jobbade bara i 8 timmar . Men hen sa att jag skulle få ersättning för dem 8 timmar..

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har jobbat dessa åtta veckor, men din arbetsgivare vägrar betala ut ersättning för det utförade jobbet. Det finns inget reglerat kring formkraven för anställningsavtal, vilket innebär att anställningsavtal kan ingås både muntligt och skriftligt. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats, så finns det också en minimilön som arbetsgivaren inte får understiga. Om det saknas kollektivavtal arbetsplatsen, finns inte någon lägsta lön som din arbetsgivare behöver beakta, då det inte finns någon lag som reglerar minimilöner. Då gäller istället den lönen som ni har kommit överens om. Hur låg din lön får vara regleras istället av de regler som finns för ogiltighet av avtal. Om din arbetsgivaren vägrar att betala ut lönen kan du vända dig till facket, som kan ta ditt ärende vidare. En annan åtgärd är att vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare