Min arbetsgivare har inte betalat alla mina löner, och jag har bara fått lönespecifikationer på papper (inte via mail)

Hej,

Min arbetsgivare betalade mig inte en del av mina löner. Efter att jag skickat beloppet till Kronofogden vägrade han att betala. Så jag skickade ärendet till tingsrätten. Mitt problem är att han hade gett mig mina lönespecifikationer i papper och inte via e-post. Jag undrar om han hävdar att de inte är de rätta vad kan jag göra. Tror ni att jag behöver en advokat för denna domstol?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad du kan göra för att ha bevismaterial

Jag tolkar din fråga som att arbetsgivaren i nuläget inte har hävdat att lönespecifikationerna är inte är korrekta, men att du är orolig att detta kan ske. Men om du har lönespecifikationerna på papper kanske arbetsgivaren har skrivit under dem? En underskrift är i så fall ett bra bevis. Om du inte redan har scannat in papperskopiorna rekommenderar jag att du gör det, så att de kan användas som bevis om det blir rättegång. Även om du har fått lönespecifikationer på papper borde din arbetsgivare ha originalen, troligen på dator alternativt i pappersform. Om det finns andra bevis, exempelvis anställningsavtal, om ni gjort något avtal om din lön osv kan det ha bevisvärde.

Behöver du hjälp av en jurist?

Du undrar om du behöver att behöva anlita en advokat. Det är svårt att säga, då jag inte vet hur komplicerat ärendet är. Om tvisten kommer att komma upp i domstol är det att rekommendera att du tar kontakt med en jurist. Du kan boka tid med en jurist från Lawline, länk för att boka här. Om du har en hemförsäkring kan det vara en god idé att kolla om den täcker ombudskostnader upp till ett visst belopp.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare