Min arbetsgivare betalar inte ut min lön

Har varit anställd från 1 maj tillsvidare och har inte fått lön alls under tiden.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Det första jag rekommenderar dig att göra är att kontakta din arbetsgivare och informera om att du inte fått din lön. Det är möjligt att detta är ett misstag och din arbetsgivare tror att du har fått din lön på avtalad tid.

När en arbetsgivare inte betalar ut lön enligt avtal får arbetstagaren en fordran motsvarande den uteblivna lönen. Om din arbetsgivare vägrar betala ut din lön kan du ta kontakt med Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. Det är viktigt att du kan bevisa att du är anställd och att du inte fått din lön.

Godkänner Kronofogden din ansökan kommer de vända sig till din arbetsgivare med fordran. Din arbetsgivare kan antingen erkänna skulden eller bestrida skulden. Erkänner arbetsgivaren skulden kommer Kronofogden driva in pengarna åt dig. Skulle arbetsgivaren bestrida skulden och säga att han inte är skyldig dig pengar för utebliven lön måste du vända dig till domstol för att reda ut ärendet. Det är därför viktigt att du kan bevisa att du är anställd och inte fått din lön utbetald.

Jag rekommenderar att du försöker få ut din lön så snabbt som möjligt eftersom anledningen att din arbetsgivare inte betalar ut lön kan vara att denne inte har pengar att betala ut löner. Om företaget skulle gå i konkurs kan du bara få statlig lönegaranti för lön som du tjänat in tre månader innan konkursansökan.

Om du är medlem i en fackförening rekommenderar jag att du kontaktar dem först för att få vägledning och hjälp.

Ansökan om betalningsföreläggande görs via Kronofogdemyndighetens hemsida. ( Klicka här ).

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare