Migrationsverkets skyldighet att avgöra inom fyra veckor

Jag är helsvensk, född och bor i Sverige. Jag är gift med en mexikan med mexikanskt medborgarskap. Vi har nu ansökt om uppehållstillstånd i Sverige för honom och väntar på beslut. Jag fick precis reda på att man efter 6 månader kan begära om att Migrationsverket skall avgöra ärendet inom 4 veckor.

Finns det någon nackdel att skicka in en sådan begäran? Är det större chans att få avslag då? Eller varför skickar inte alla in en sån begäran efter 6 månader?

Enligt Migrationsverkets hemsida är beräknad tid till beslut 13-14 månader. Men om man skickar in begäran efter 6 månader och de ska fatta beslut inom fyra veckor blir det ju endast 7 månader till beslut. Finns det någon anledning till att inte skicka in en sådan begäran?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att migrationsverket är skyldiga att avgöra ett ärende efter fyra veckor ifall man inte fått sitt ärende avgjort efter sex månader. Detta gäller samtliga myndigheter och följer av 12§ förvaltningslagen.

Problemet är att verkligheten inte alltid stämmer överens med lagen. Migrationsverket är extremt överbelastat och har helt enkelt inte resurserna för att avgöra ärenden i den takten. Att skicka in en sådan ansökan har därmed ingen effekt, de jobbar så snabbt de kan. Det finns alltså ingen anledning att inte göra det men inte heller någon anledning att göra det.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare