Migrationsverket upphäver tidigare beslut om att avbryta verkställigheten av utvisningsbeslutet

Vad betyder:

Migrationsverket beslutar att upphäva tidigare beslut om att avbryta verkställigheten av utvisningsbeslutet?

Finns det inget beslut om utvisning längre?

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Min tolkning är att Migrationsverket har tidigare fattat ett beslut om att utvisningsbeslutet inte ska verkställas, vilket innebar att personen i fråga inte skulle längre utvisas. Dock har myndigheten nu fattat ett nytt beslut om att det tidigare beslutet om att avbryta verkställigheten av utvisningsbeslutet ska upphävas. Detta innebär att utvisningsbeslutet ska nu verkställas och personen i fråga ska utvisas.

Jag vill uppmärksamma möjligheten för personen som har fått beslutet att överklaga Migrationsverkets beslut till Migrationsdomstolen. Detta kan personen göra, om denne inte har skrivit under en så kallad nöjdförklaring. Om personen har skrivit under en nöjdförklaring kan hen inte längre överklaga beslutet och måste då planera sin hemresa. Mer information om hur personen i fråga kan överklaga finner du på Migrationsverkets hemsida, klicka här.

Jag hoppas att det var svar på din fråga och att det kommer att lösa sig för personen som fått utvisningsbeslutet. Återkom gärna om ni har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare