FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag20/11/2017

Mellanhandstjänst

Hej!

snabb fråga här.

är det tillåtet att driva en mellanhandstjänst och i så fall vilket sorts företag skulle det klassas som?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida det är tillåtet att bedriva en mellanhandstjänst beror helt på vilken typ av verksamhet det rör sig om. Det finns inget generellt förbud mot att bedriva en mellanhandstjänst; däremot kan ju tjänsten man erbjuder på olika sätt strida mot svensk lag. Det är tyvärr svårt att ge ett heltäckande svar utan att veta vilken typ av verksamhet det rör sig om.

När det gäller företagsform är det inte den typ av tjänst som bedrivs som styr hur man "klassar" företaget, utan man bestämmer själv om man vill bedriva sin verksamhet i exempelvis aktiebolagsform eller som enskild näringsverksamhet.

Du får gärna skriva i kommentarsfältet med mer information om tjänsten så ska jag försöka ge ett mer utförligt svar.

Lawline RådgivareRådgivare