FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta03/09/2020

Mellan vilka datum beräknas ränta för skadestånd pga brott?

Hej! Jag ska begära verkställighet (skadestånd pga av brott) från kronofogden. Gäldenären har inte betalat frivilligt och domen vann laga kraft i januari. Jag har heller inte påminnt honom. När jag räknar ut räntan, ska den räknas från att jag gjorde polisanmälan och fram till dagens datum eller fram till januari?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill ansöka om verkställighet hos Kronofogden för skadestånd på grund av brott kan du använda deras formulär som du hittar här. Blanketten brukar även skickas hem med post till den som blivit tillerkänd ett skadestånd när domen vunnit laga kraft.

Mellan vilka datum beräknas räntan?

I Kronofogdens formulär finns olika kryssrutor som man kan fylla i om man begär skadestånd och ränta enligt vad som står i domen. Mellan vilka datum räntan löper beror på hur det fastställts i domen.

Ofta bestäms räntan i termer som "från datum för brottet till dess betalning sker". Då löper ränta från datumet då brottet inträffade till dess att den skadeståndsskyldiga betalar. Om det står specificerat mellan vilka datum räntan löper ska istället det gälla. Mitt råd är därför att läsa hur skadeståndet specificerats i domslutet.

Om du använder Kronofogdens blankett kan du kryssa i rutorna som anger att du vill ha skadestånd och ränta enligt domen, då kontrollerar Kronofogden själva vilka belopp som gäller.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare