FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta27/04/2023

Hur beräknas ränta på skadestånd till följd av brott?

Jag blev misshandlad när jag var 13 år och nu är jag 15. rättegången hände för någon vecka sen och det vart beslutat att jag ska få 5000kr i skadestånd men jag borde väl få ränta för det eftersom det hände för 2 år sen. han fick även 1 månad i fängelse. hur mycket pengar kommer jag få i fickan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur mycket ränta som du bör få på skadestånd för ett brott som begicks för två år sedan. Jag kommer i mitt svar att utgå från räntelagen.

Hur ska räntan på skadestånd räknas?

Då det är en fordran som gäller skadestånd till följd av uppsåtligt brott ska ränta betalas från den dagen som skadan uppkom (4 § 5 st. räntelagen). Detta innebär att ränta ska räknas från den dag som misshandeln ägde rum.

Räntan beräknas enligt referensräntan med ett tillägg på 8 procentenheter (6 § 1 st. räntelagen). Referensräntan fastställs varje år genom beslut av Riksbanken (9 § räntelagen). I det fall att misshandeln ägde rum för 2 år sedan (april 2021) låg referensräntan på 0 enligt riksbankens webbplats. Adderat med 8 procentenheter blir detta 8 %.

Uträkning i ditt fall

I ditt fall är beloppet (skadeståndet) 5000 kr. Räntan låg på 8 %.

8% av 5000 kr (0,08*5000) = 400 kr. Detta innebär att räntan uppgår till 400 kr under det första året. Det blir 33,33 kr per månad.

Första året låg referensräntan på samma nivå hela tiden, och räntan blev då 400 kr (33,33 kr per månad). Under det andra året ändrades referensräntan den 1/7-2022 till 0,5% och 1/1-2023 till 2,5%. Därför måste uträkningen delas upp. I det följande har jag använt mig av ekvationen (referensräntan + 8 procentenheter)/12 för att få ut ränta per månad. Detta multipliceras sedan med antal månader.

Mellan april och juli 2022 uppgick räntan till 33,33*3 = ca 99,99 kr.

Mellan juli 2022 och januari 2023 uppgick räntan till 35,41*6 = ca 212,46 kr.

Mellan januari 2023 och april 2023 uppgick räntan till 52,5*3 = ca 157,5 kr.

Totala räntan under det andra året = 99,99 kr + 212,46 kr + 157,5 kr = ca 470kr.

Den totala räntan under dessa två år blir därför ungefär 400+470 = 870 kr.

Summan för skadeståndet och räntan blir då 5000 kr (skadestånd) + ca 870 kr (ränta) = 5 870 kr. Jag vill även förtydliga att summan du kommer att få antagligen kommer skilja sig från mitt svar då jag inte vet de exakta datumen då brottet ägde rum och när personen betalar. Detta blir därför ett ungefärligt svar. För att veta mer exakt har Kronofogden en onlinetjänst, “Beräkna skuldräntan”, som jag rekommenderar dig att använda. Klicka då i att använda Riksbankens referensränta.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare