Medverkar FB till förtal?

Hej! Om jag utsätts för förtal via Facebook, anmäler det till Facebook, och de vägrar att ta bort det förtal/inlägg som publicerats, skulle det då kunna anses som medhjälp, eller annan brottslighet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

Facebook skriver i sina användaravtal att medlemmarna själva ansvarar för vad de publicerar- detta hindrar dock inte Facebook från att själva fritt moderera sidan så att innehållet följer deras regler. Att du kan anmäla inlägg vilka du anser är förtal gör inte att Facebook är tvingade att ta bort materialet. Om du samtidigt åtalar någon för förtal och domen blir fällande kan dock domen användas för att tvinga Facebook att ta ner inlägget. Att de inte gjort det tidigare gör dock inte de till medverkande till brottet - sedan ansvaret ligger på den som publicerat innehållet.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare