FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/05/2013

Medverkande i TV

Hej! Jag har en fråga angående medverkandeavtal i tv. Innan inspelning/medverkan i ett tv-program skall ett medverakndeavtal skrivas på av den medverkande. Om produktionsteamet av någon anledning missar en person, som ej skriver på någonting, har produktionsbolaget rätt att sända materialet som spelats in i tv ändå?

Lawline svarar

Hej,

Det beror lite på omständigheterna om personen har deltagit i inspelningen medvetet eller omedvetet. Jag utgår i din fråga från att personen som medverkat vetat om att den varit med på en TV-inspelning.

Det kan således ses som ett så kallat "konkludent handlande", (se https://lagen.nu/begrepp/Konkludent_handlande), dvs. där personen genom sitt handlande accepterar att det kommer sändas i TV eftersom personen varit medveten om det vid inspelningen och inte förklarat att den inte velat vara med när det skall sändas.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare