Medsökande låneavtal

Hej.

Jag har en fråga vad gäller att vara medsökande på privatlån.

Låt oss säga att jag och min tjej tar ett lån där hon är huvudlåntagare och jag står med som

medsökande. Om vi får lånet beviljat och jag och tjejen går isär efter ett tag, vad händer då ?

Är jag betalningsansvarig, alltså 50/50. Funkar det att skriva ett kontrakt mellan mig och henne

där det står avtalat att hon tar över skulden/lånet i sin helhet?

Vad innebär regressrätt eller vad det nu heter.

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Innebörden av att du är medsökande till privatlånet är att långivaren kan vända sig till både huvudlåntagaren och dig som medsökande för att få betalt för 100 % av lånet. På juridiska kallas detta att ni är "solidariskt ansvariga" för lånet. Att ni går skilda vägar medför ingen skillnad i förpliktelsen gentemot långivaren, ni båda har fortfarande ett solidariskt betalningsansvar.

Regress innebär att den som i enlighet med det solidariska betalningsansvaret har betalat skulden vänder sig mot den rättmätiga gäldenären. Om det visar sig att du får betala lånet som din sambo tagit för att finansiera exempelvis sin bostadsrätt kan du vända dig mot henne med en regressfordran avseende beloppet du har betalat till banken.

Hoppas svaret hjälpte.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare