Medlåntagare, vad innebär det?

Hej!

Min son har en bostadsrätt som han har lånat till hos banken. Jag står med som låntagare på lånet för att hjälpa honom med bättre villkor m.m.

Nu vill banken att vi upprättar någon form av dokument när det är så.

Dom menar att om det vill sig illa och någonting skulle hända så kan jag få stå för ränta och amortering utan att ha besittningsrätt till lägenheten. Lägenheten står på min son.

Stämmer detta och vad bör man i så fall göra?

Lawline svarar

Hej!

När man står som medlåntagare hos en bank säkrar man med sin egen ekonomi att banken får betalt för det tagna lånet. Bolåneavtalet är nämligen utformat så att banken har rätt att kräva dig på betalning om den som tagit lånet inte kan betala. Detta är mycket viktigt att komma ihåg att man riskerar sig egen ekonomi när man går in som medlåntagare (10 kap. 9 § handelsbalken).

Ni kan exempelvis skriva ett borgensavtal, vari det klart framgår att du står som borgensman för din sons lån.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare