Medicinska hinder mot att ta körkort

Hej, jag är 18 år och har uppkörning om ca 1 månad för MC och för bil om 3 månader. Jag har nyligen fått diagnosen ADD och även påbörjat en medicinering. Är jag skyldig att rapportera det någonstans samt riskera att bli av med kommande MC/bil körkort? Läste att det kan behövas läkarintyg både för körkortstillstånd och intyg att man är i dugligt skick till att köra med medicin?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline!

När man gör en ansökan om körkortstillstånd gör transportstyrelsen en bedömning av om man uppfyller de medicinska kraven för att ha körkort. En ADD-diagnos innebär vanligtvis inga problem när det gäller att få körkortstillstånd, men man behöver lämna ett läkarintyg som visar aktuell status för diagnosen. Vanligtvis meddelar transportstyrelsen att ett sådan läkarintyg behövs.

Tyvärr kan inte jag göra en bedömning av huruvida din diagnos kan komma att påverka din möjlighet att få körkort, detta kommer transportstyrelsen att göra när du skickar in ett läkarintyg.

Om du vill läsa mer om de medicinska kraven för körkort kan jag tipsa om att gå in och läsa på transportstyrelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare