FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2016

medhjälp till rattfylleri

Hej jag har blivit misstänkt för medhjälp till rattfylleri trots att personen i tjatade att jag skulle med å åka fyrhjuling. Vi slog runt å vi fick mindre skador men ambulans tillkallades. Personen i fråga blev av med körkort på plats å jag vad medveten om att hen hade druckit men inte hur mycket. Men det jag oroar mig mest för är att jag har ansökt om en ny vapenlicens å är att jag ska bli av med den nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Medhjälp regleras i Brottsbalken 23 kap 4 § som du hittar här: https://lagen.nu/1962:700#K23

För att bli dömd för medhjälp till rattfylleri måste ett antal förutsättningar vara uppfyllda. Det krävs bland annat att medhjälparen har ”främjat gärningen med råd eller dåd” och haft ett uppsåt som täcker att gärningsmannen kör full. Mer konkret innebär detta att för att du ska kunna dömas för medhjälp till rattfylleri måste du ha fysiskt eller psykiskt underlättat eller stärkt gärningsmannens uppsåt att begå huvudbrottet (rattfylleri). Ett sådant främjande kan i detta fall vara att t.ex. starta fordonet åt en full person. Att endast åka med en full person som medpassagerare anses inte uppfylla kravet på medhjälp. Därför kommer bedömningen om din eventuella medhjälp ta sikte på de här aspekterna. Jag hoppas att detta svar har givit dig viss vägledning!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare