FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/04/2014

Medhjälp till rattfylleri?

Hej!

Person A och person B var ute och festade och konsumerade alkohol. Person A som äger en bil och körkort bestämmer sig för att han ska köra sin bil(trots att han har druckit). Person B har också druckit alkohol och försöker stoppa person A från att använda bilen. Det hela slutar med att person B hamnar i bilen med person A. Person A kör iväg med bilen.

Är nu person B nu skyldig till "medhjälp till rattfylleri?"

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.
För att kunna dömas för medhjälp krävs att man har främjat gärningen med råd eller dåd och att man har en avsikt att främja samt en avsikt att huvudbrottet - rattfylleri - ska ske.

Främjandet kan vara antingen fysiskt (t.ex. tillhandahålla något) eller psykiskt (som att inbringa mod i förövaren). Det innebär således att straffansvar för medhjälp till rattfylleri inträder främst om man lånar ut sin bil till den berusade personen eller lämnar över sina nycklar till denna. Ansvar för medhjälp kan även inträda vid en underlåtenhet att agera, men då krävs det att man har en form av garantställning - en särskild skyldighet att förhindra brottet.

I det fall som du redovisar framgår det inte att person B på något sätt med råd eller dåd främjat person A:s framförande av bilen med en fysisk aktiv handling. Visserligen vet person B att person A är onykter och därför inte ska köra bil, men har ingen särskild ställning (enligt frågan) som gör denna skyldig att agera. Person B har således inte gjort sig skyldig till medhjälp till rattfylleri.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare