Meddelanderisken vid reklamation vid sen accept

Hej hade gärna velat ha hjälp med en intressant fråga.

Det handlar om ett s.k. sen accept av 4§ 2st framgår det att om motparten inser att anbudsmottagaren måste tro att hen skickat accepten inom acceptfristen så skall han meddela anbudsmottagaren utan oskäligt uppehåll att accepten inkommit för sent och att han inte vill acceptera det nya anbudet.

nu är min fråga, vad händer om mottagaren väljer att posta ett brev samma dag för att meddela anbudsmottagaren om att dennes accept inkommit efter acceptfristen och är såldes nu avslag i förening med nytt anbud, men att hen då inte vill acceptera den s.k. sena accepten.

Och detta brev kommer bort och ankommer aldrig till mottagaren.

Och nu vill mottagaren att avtalet skall fullföljas då han aldrig fick något meddelande enligt 4§ 2st. han trodde att han hade accepteras i tid

Hur blir det i detta fallet? måste anbudsgivaren stå sitt kasst för att han inte valde en bättre metod än (brev) för att utan oskälig uppehåll kontakta sin motpart att det således blivit en sen accept. Eller det spelar ingen roll att reklamationen enligt 4§ 2st AvtlL inte kommit fram? bär anbusmottagaren risken och ansvaret för att detta meddelande enligt 2 st skall komma fram

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Meddelanderisken regleras i 40 § avtalslagen. Huvudregeln är att meddelanden skickas på avsändarens risk. Meddelanden som innehåller reklamationer sänds dock på mottagarens risk. När anbudsgivaren ska informera anbudstagaren om att accepten är sen, är det fråga om en reklamation. Det innebär att sådana meddelanden skickas på mottagarens risk. En förutsättning för att risken ska övergå på mottagaren är att avsändaren har skickat meddelandet på ett ändamålsenligt sätt, vilket innebär att ett försvarligt befordringssätt ska väljas. Om meddelandet har sänts på ett ändamålsenligt sätt är anbudsgivaren alltså inte bunden till den sena accepten, även om meddelandet skulle försvinna eller komma fram för sent.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare