Meddelande om uppsägning vi

Min anställning löper ut sista Mars på företaget jag arbetar. Jag har jobbat sedan juni och nu senast blev jag förlängd 2 månader på grund av att företaget var i rekonstruktion, nu har företaget gått ur rekonstruktionen. Igår 23/3 fick jag reda på att de inte kommer förlänga mig, d.v.s drygt 1 vecka innan anställningen tar slut.

Har jag någon uppsägningstid i detta fall och har företaget brutit mot LAS?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga. Visstidsanställningar är till sin natur ändliga vilket tyvärr medför att någon uppsägningstid inte är för handen. Detta framgår av LAS 4 § 2 st. LAS är dock semidispositiv, vilket innebär att att lagen kan omförhandlas i kollektivavtal. Om du har ett sådant och är medlem i ett fackförbund bör du höra av dig till det för då kan andra omständigheter gälla. I annat fall har din arbetsgivare dessvärre inte gjort något fel. Hoppas du fick svar på din fråga.

Pontus AlmquistRådgivare