Medborgarskapsansökan vid eventuell resa

Hej

Jag har en kompis som är svensk medborgare i ca 20 år eller mer. Han är gift med en och samma kvinna sedan länge, deras största son är 21 år sedan har de två barn till en på 17 och en på 14.

Vi pratade om svensk medborgarskap här om dagen då säger hans fru att hon har ingen svensk medborgarskap, jag blev helt paff så många år tillsammans?! Frågade henne vad hon väntade på, då säger min kompis att man måste vänta i 2 år när man ansöker och då tar migrationsverket hennes nuvarande pass under tiden man väntar och då kan man inte resa någonstans därför ingen ansökan gjort. Det här nonsens eller hur ?

Vill veta hur fungerar det.

Kompisen hade en annan medborgarskap innan de 20 året han har svensk, hans fru har jobb pratar flyttande svenska, studerat i Sverige och deras barn är alla födda i Sverige.

Snälla förklara lite för mig hur fungerar det egentligen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

När man söker om svenskt medborgarskap ska man skicka in sitt pass till Migrationsverket. Det stämmer att man kan behöva vänta runt två år för att få ett beslut men om man behöver sitt pass under denna tid kan man beställa att få tillbaka den innan beslut har fattats. Det kan din kompis göra via ett formulär som ni hittar här. Sedan kan din kompis ha sitt pass fram tills att Migrationsverket skickar ett brev och ber om att få tillbaka det för att kunna fatta ett beslut.

Sammanfattningsvis kan man säga att passet ska skickas in tillsammans med ansökan och att det ska finnas hos Migrationsverket när de ska ta beslut. Under tiden däremellan kan din kompis ha sitt pass och resa, dock ska han/hon ha koll på sin post så att de skickar tillbaka passet när Migrationsverket skickar sin begäran.

Återkom gärna till Lawline om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare