FrågaÖVRIGTÖvrigt06/10/2023

Medborgarskapets skydd

Hej Jag är en tjej under 18. Min mamma är svensk och min pappa kommer från ett NordAfrikanskt land. Har känt mig lite orolig med tanke på dem nya förslag om utvisning och sådant det senaste året och undrar om jag också kan bli utvisad fast jag är svensk medborgare, är född i sverige och har en helsvensk mamma. Min pappa har ett svenskt medborgarskap också, jag har två, ett svenskt och ett från hans hemland. Men kan inte prata hans hemspråk och har aldrig bott där. Mina föräldrar är också skilda så det kanske gör det lite svårare. Men om det nya ändringen går igenom och man kan utvisa folk med permanent uppehållstillstånd, kan min pappa utvisas om han begår ett brott, och vad händer då med mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag vet inte riktigt vilket lagförslag du hänvisar till men som det ser ut idag så kan en svensk medborgare inte landsförvisas eller hindras inresa i riket (2 kap. 7 § RF), det är inte heller en rättighet som går att inskränka med en annan lag (2 kap. 20 § RF).

Regeringsformen är en av Sveriges grundlagar och det finns ganska omfattande regler för hur en grundlag får stiftas och därmed ändras. Det krävs två omröstningar i riksdagen med ett val mellan där lagförslaget röstas igenom (8 kap. 14 § RF). En tiondel av riksdagens ledamöter kan också yrka att det ska hållas en folkomröstning vid nästa riksdagsval om lagförslaget. Det krävs att en tredjedel av riksdagens ledamöter håller med om att det, för att det ska bli en folkomröstning (8 kap. 16 § RF). Om det är fler som röstar mot lagförslaget i den folkomröstningen så förkastas förslaget (8 kap. 16 § 2 stycket RF).

Det är svårt att ta ställning till vad som kan komma att ske i och med att jag inte vet vilket lagförslag du menar, men en svensk medborgare har väldigt starkt skydd för att få stanna i Sverige.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga, har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Lawline RådgivareRådgivare