Medborgarskap efter att ha bott i utlandet i 10 år och gift med svensk medborgare

Hej,

Min man som är libanes och jag svenska, har varit gifta i 42 år och är bosatta i Libanon. 1976/77 hade min man uppehålls/arbetstillstånd i Sverige men när vi flyttade så förlorade han det. Min man pratar svenska. Vi reser ofta till Sverige för att hälsa på släkt och vänner. Vår yngsta dotter är gift och bosatt i Sverige.

Nu har vi hört att om man varit gift i mer än 10 år så har man rätt att söka svenskt medborgarskap. Min fråga är, stämmer detta verkligen?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du säger stämmer faktiskt. Huvudregeln i Sverige är att du ha bott stadigvarande i Sverige en viss tid för att få svenskt medborgarskap. I regel ska du ha varit bosatt i Sverige under sammanhängande fem år. Med hemvist menas att du är varaktigt bosatt här och har en avsikt att stanna kvar i Sverige. Det finns dock flera undantag till denna regel. En av dem är att en person som i utlandet är gift eller sambo med en svensk medborgare sedan minst tio år och som inte bor i sitt hemland kan få svenskt medborgarskap. Personen måste ha en stark anknytning till Sverige genom att han eller hon till exempel kommer hit ofta eller har ett starkt behov av att bli svensk medborgare. Detta framgår i 12§ 3 st. Medborgarskapslagen.

Din man skulle kunna uppfylla kravet på anknytning med tanke på att han har en dotter som lever här och det faktum att han besöker Sverige ofta. I slutändan är det dock migrationsverket som gör bedömningen. Jag kan därför inte med säkerhet säga vad ett beslut på en ansökan om svenskt medborgarskap blir.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare