Max antal boende i en hyresrätt

Hur många personer får det bo max i en hyresrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som handlar om hyresförhållanden regleras i 12 kap. jordabalken (JB), som även kallas för hyreslagen.

I hyreslagen står det ingenting om hur många som får bo i en hyreslägenhet.

Dock är man som hyresgäst skyldig att vårda lägenheten. Detta innebär att man är skyldig att bevara lägenheten i gott skick och inte slita på lägenheten mer än vad som anses vara normalt slitage (12 kap. 24 § JB). Därmed kan inte hur många som helst bo i en och samma hyreslägenhet. Hur många som får bo i en hyreslägenhet kan bero på hur stor lägenheten är och på slitagets omfattning.

Utöver det ovan sagda så står det även i hyreslagen att det inte får bo utomstående i hyreslägenheten, om det kan leda till men för hyresvärden (12 kap. 41 § JB). Att för många personer bor i en och samma hyresrätt kan leda till men för hyresvärden. Därmed kan det, som sagt, inte bor hur många som helst i en och samma hyresrätt.

Svaret på din fråga är alltså att det inte finns något max antal tillåtna boende i en hyresrätt, men att hur många som helst egentligen inte får/kan bo i samma hyreslägenhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare