Måste vi skriva samboavtal?

Kan jag som sambo vägra att skriva samboavtal? Min sambo köpte ett hus på kredit och hotar att sparka ut mig ur huset om jag inte skriver under

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget krav på att skriva ett samboavtal, utan det står samboparet fritt att avtala, eller att välja att inte avtala (jfr. 9 § sambolagen). Det finns förstås inte heller något som hindrar sambon från att avbryta samboförhållandet ifall ni inte kommer överens om ett samboavtal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare