Måste vi skriva ett samboavtal?

Hejsan! Jag och min sambo vill veta om man måste man skriva ett samboavtal? eller e de frivilligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboavtal

Om du och din sambo skaffar bostad och bohag(till exempel möbler, elektronikprylar, husgeråd) för gemensamt bruk säger sambolagen att värdet av detta ska delas lika om ni separerar. Saker ni inte behöver dela lika är allt som inte är bostad och bohag, som exempel kan nämnas pengar på banken eller bilen.

Med ett samboavtal kan sambor avtala bort sambolagens regler om likadelning och själva komma överens om hur bostaden och bohaget ska fördelas vid en separation. Syftet med samboavtal är alltså att avtala bort sambolagens regler om likadelning för att istället komma överens om hur bostad och bohag ska fördelas. Om sambor vid en potentiell bodelning inte vill att egendomen ska fördelas lika efter avdrag för skulder, är det enklast att reglera det i ett samboavtal vilket är min rekommendation till er.

För att samboavtalet ska vara giltigt måste det vara skriftligt och undertecknad av båda samborna.

Måste man inrätta ett samboavtal?

Nej, ett samboavtal är liksom alla avtal frivilligt att skriva och den ena sambon kan inte tvinga den andra att skriva ett samboavtal. Det är dock många som inte riktigt vet vad som gäller enligt sambolagen, varför ett korrekt samboavtal skapar bättre förutsägbarhet och trygghet.

Vill man dessutom inte dela lika på den gemensamma permanentbostad som man har införskaffat för att bo i tillsammans eller på det bohag som är införskaffats till den gemensamma bostaden, behöver man faktiskt ett samboavtal. Det kan vara om endast ena sambon har köpt bostaden och står på ägandet, eller om ägarandelarna är andra än 50/50 eller om samborna har betalat olika mycket till bostad eller bohag.

Vid en potentiell separation är det viktigt att ett samboavtal är klart och tydligt så att det inte finns utrymme för oklarheter som kan leda till tvist. Därav rekommenderar jag dig och din sambo att ta en titt på Lawlines egna samboavtal där ni kan upprätta ett juridiskt korrekt samboavtal i enlighet med era önskemål, snabbt och effektivt. Det går också bra att boka tid med en av våra jurister!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare