Måste vi följa sambolagen vid en seperation?

Hej! Jag och min sambo bor i hyresrätt och har separata ekonomier, och det är väldigt lite i hemmet som vi har fått och äger gemensamt. I händelse av bodelning vill vi inte behöva dela lika på något, utan nästan allt vi har är våra respektive saker som vi äger separat. Hur som helst finns flera saker som inköpts under samboförhållandet som både jag och min sambo använder men som endast en av oss har betalat för, t.ex. har min sambo köpt vår tv och jag har köpt vår säng. Kan vi upprätta en lista på vad som tillhör vem och använda denna vid eventuell bodelning istället för att följa sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Samboförhållanden regleras i sambolagen.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ni kan undvika sambolagens regler genom att upprätta någon form av avtal där ni själva reglerar vad som tillhör vem.

Sambolagen

Enligt sambolagen ska egendom ni införskaffat för gemensamt användande delas lika om någon av er kräver bodelning vid separation, 8 § sambolagen. Det spelar ingen roll om ni har betalat olika mycket. Bostad och saker man äger innan samboförhållandet behåller respektive sambo själv vid seperation.

Samboavtal

Enligt din fråga vill ni inte följa sambolagens regler utan bestämma själv vem som får vad vid seperation. Sambolagen är dispoitiv vilket betyder att man kan avtala om att andra regler ska gälla. Min rekomendation är att ni upprättar ett samboavtal. Samboavtal talar om hur saker ska fördelas om ni separerar eller om någon av er dör. Här kan ni, precis som du skriver, upprätta en förteckning på vad som tillhör vem och vilka ägodelar som ska ingå i en bodelning. Formkraven för samboavtal är att det ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna (9 § 2 stycket sambolagen).

Det är viktigt att avtal formuleras rätt så att det inte uppstår några oklarheter i framtiden. Om ni behöver hjälp att formulera ert samboavtal kan ni höra av er till Lawlines juridiska byrå för vidare juridisk rådgivning.

Hoppas mitt svar kunde hjälpa er!

Ebba Meyer-LieRådgivare