FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/10/2017

Måste vårdnadshavare samtycka till barns flyttanmälan?

Jag har varit separerad i 2,5 år och har bott med mina barn själv sedan dess! Vi flyttade till lägenhet och barnen har varit folkbokförda hos mig. Dom bor hos sin pappa varannan helg och var tredje vecka! Nu har jag och barnen flyttat in hos min nye partner. Och detta har jag meddelat mitt ex om innan flytt och han sa inget emot det då. Men nu helt plötsligt så vägrar han godkänna deras nya adress för han vill ha dom skrivna hos sig. Han säger sig ha rätt att va delaktig i mitt beslut om att flytta. Han har inte sagt ngt de andra gångerna vi var tvugna och flytta till större lägenhet utan just nu när det kommit in ny familj i bilden. Vi flyttar inom kommunen. Barnen bor hos mig mest för att deras pappa är iväg på jobb i veckorna och kan inte tänka sig byta och ha varannan vecka. Vad gäller med flytt inom samma samhälle? Han satte sig inte emot flytten fören nu när vi precis flyttat och jag åter påminnde om godkännande för adressändring.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under förutsättning att ni båda är vårdnadshavare till barnen har ni båda rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets angelägenheter tillsammans (6 kap. 11 § & 13 § föräldrabalken).

Barn under 18 år ska i regel folkbokföras enligt samma regler som gäller för vuxna, d.v.s. den faktiska vistelsen avgör. Om ett barn under 18 år flyttar och en av vårdnadshavarna anmäler detta, ska dock den andra vårdnadshavaren underrättas och ges tillfälle att samtycka till flyttanmälan för barnet. Enligt Skatteverket gäller detta oavsett om barnet tidigare har flyttat på detta sätt. (Länk: Skatteverkets hemsida, Barns folkbokföring under rubriken Anmälan vid gemensam vårdnad).

Om den andra vårdnadshavaren inte samtycker till flyttanmälan kommer flyttanmälan avvisas. Skatteverket ska därefter utreda var barnet ska folkbokföras och kan folkbokföra barnet utan en anmälan härom. Troligtvis kommer då den faktiska vistelsen utifrån samtliga omständigheter, i enlighet med 7 § folkbokföringslagen, att avgöra vart barnet blir folkbokförd. (Länk: Skatteverkets hemsida, Barns folkbokföring, under rubriken Bedömning av egentlig hemvist).

Jag tolkar det därför som att barnens pappa måste formellt samtycka till flyttanmälan och detta oavsett om han muntligen har godkänt det tidigare och samtyckt till tidigare flytt. Jag tolkar det även som att samma regler gäller vid flytt inom samma kommun. I den mån han inte samtycker kommer förmodligen Skatteverket avgöra vart barnen ska folkbokföras. Jag vill även uppmärksamma om att du förmodligen kan kontakta Skatteverket för mer klarhet om situationen.

Anna NilssonRådgivare