Måste styrelsen ange grunden för ett beslut om avflyttning i en bostadsrättsförening?

Har den som erhållit rättelseanmaning om avhysning enligt Brl rätt att få veta grunderna till anmaningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är bostadsrättslagen (BRL), utsökningsbalken (UB) samt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Din ärendebeskrivning är dock mycket kortfattad och det är vidare oklart vad styrelsens krav på rättelse avsåg innan man valde att initiera en avhysningsprocess. Och eftersom du nämner avhysning utgår jag ifrån att styrelsen också har bedömt att den aktuella bostadsrätten numera är förverkad, men att avflyttningen ännu inte har ägt rum varför man har vänt sig till Kronofogdemyndigheten (KFM).

Notera att man egentligen inte äger sin bostadsrätt. Som medlem i en bostadsrättsförening är man förvisso andelsägare i föreningen. Men genom medlemskapet erhålls endast nyttjanderätt till en av föreningens lägenheter och denna innehas då med bostadsrätt. Till bostadsrätten finns dock ett förmögenhetsvärde kopplat som bostadsrättshavaren (medlemmen) också kan förfoga över (jfr en hyresrätt som endast har ett s.k. bruksvärde för hyresgästen).

I bostadsrättslagen finns inget uttryckligt krav på en klargörande motivering från styrelsens sida likt det som exempelvis gäller för förvaltningsmyndigheter vid beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt, jfr 32 § förvaltningslagen. Däremot finns flertalet bestämmelser i bostadsrättslagen som reglerar när en uppsägning kan bli aktuell om bostadsrättshavaren låter bli att efter tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål, se 7 kap. 18-25 §§ BRL. Och något utav skälen som punktvis räknas upp i 7 kap. 18 § BRL, vilka berättigar bostadsrättsföreningen att säga upp medlemmen för avflyttning, borde (läs: måste) rimligtvis ha legat till grund för styrelsens beslut. Även om en klargörande motivering inte kan utkrävas är styrelsen enligt min mening naturligtvis skyldig att kunna härleda beslutet till någon av bestämmelserna i bostadsrättslagen. I synnerhet med tanke på beslutets ingripande karaktär för den medlemmen.

Mycket kort kan även följande anföras. Med avhysning avses en förpliktelse för tidigare ägare eller nyttjanderättshavare att flytta från fast egendom, en bostadslägenhet eller något annat utrymme i en byggnad, 16 kap. 1 § UB. Avhysning ombesörjs av KFM, i förekommande fall med biträde av Polismyndigheten, och sker inom ramen för ett s.k. vanligt handräckningsförfarande enligt 3 § 1 p. BfL. Men innan en avhysning genomföras ska svaranden, vilket i det här fallet blir den aktuella bostadsrättshavaren, få inkomma med ett svaromål, dvs. ges tillfälle att yttra sig, 16 kap. 2 § UB.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Oavsett vilket är min uppfattning att styrelsen måste kunna ange grunden för sitt beslut, dvs. ha rättsligt stöd för sitt agerande. Att någon ingående motivering inte kan krävas må så vara. Men beslutet måste ändå, såvitt jag kan bedöma, vila på någon bestämmelse i bostadsrättslagen. Allting annat framstår som orimligt eftersom det annars skulle öppna upp för ett stort mått av godtycke i styrelsens förvaltning av föreningens angelägenheter.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare