Måste riskutbildningen göras om vid återkallat körkort?

Hej, jag blev av med mitt körkort pga ringa narkotika. Och fick indraget körkort i 10månader och måste lämna urinprov i 6 månader. Måste jag då göra om både riskettan och risktvåan innan jag kan göra båda mina prov?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras framförallt med hjälp av körkortslagen (KörkL).

Ditt körkort har blivit återkallat på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende (5 kap. 3 § femte punkten KörkL). Spärrtiden för den anledningen till återkallat körkort är lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § KörkL). Spärrtiden enligt din fråga är tio månader. Eftersom att ditt körkort återkallats på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende måste du ansöka om körkortstillstånd. Ansökan om körkortstillstånd kan du göra tidigast sex månader innan spärrtiden går ut och detta kan beviljats tidigast två månader före spärrtidens slut.

Skyldigheten att göra om riskutbildningen vid återkallat körkort aktualiseras när det krävs att ett nytt förarprov, alltså kunskapsprov och körprov, måste göras (proposition 2007/08:128 s. 23). Eftersom att din spärrtid är ett år eller kortare innebär det att du inte måste göra ett nytt förarprov, vilket också betyder att du inte behöver göra riskutbildningen (jfr 5 kap. 14 § KörkL).

För mer information om nytt körkort efter återkallelse länkar jag till Transportstyrelsens hemsida, här.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga! Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare